Σε αυτήν την διεύθυνση δημοσιεύτηκε σχετικά πρόσφατα ένα άρθρο του αριστερού ιστορικού Μενέλαου Χαραλαμπίδη με τίτλο "Η ρήξη της Κατοχής: ΕΑΜ και Τάγματα Ασφαλείας".
Ο Χαραλαμπίδης ανήκει στην νεότερη γενιά των αριστερών ιστορικών (όπως π.χ. ο Χανδρινός) που φιλοδοξούν να πάρουν την σκυτάλη απ΄τους προκατόχους τους. Προς το παρόν, δεν θα κάνουμε ευρύτερη κριτική στο συγγραφικό του έργο παρά μόνο θα αρκεστούμε σε κάποιες παρατηρήσεις στο προαναφερθέν άρθρο του.
Αρχικά ο Χαραλαμπίδης προαπαθεί να εξηγήσει τους λόγους που το ΕΑΜ απέκτησε μεγάλη επιρροή στις προσφυγικές συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Παρά το ότι αποφεύγει να αναφέρει τα αθέμιτα, σύμφωνα με πολλές πηγές, μέσα που οι κομμουνιστές μετήλθαν για να ελέγξουν τα συσσίτια (των οποίων ο έλεγχος παρείχε σημαντικά πλεονεκτήματα στην οργάνωση που θα τον αποκτούσε) εντούτοις η συλλογιστική του έχει λογική βάση.
Στο τελευταίο τμήμα του άρθρου του όμως κάνει επιλεκτικές αναφορές στα ιστορικά γεγονότα.
Γράφει:
"Πέρα από τον αγώνα για την επιβίωση, ακόμη μια από τις βασικές αιτίες που οδήγησαν στη μαζική ένταξη των προσφύγων στο ΕΑΜ ήταν η στοχοποίηση των προσφυγικών συνοικιών από την τελευταία κυβέρνηση δωσιλόγων του Ιωάννη Ράλλη."
Ισχυρίζεται ότι ο Ράλλης στοχοποίησε τους πρόσφυγες, και αυτό μοιραία οδήγησε τους τελευταίους στις τάξεις του ΕΑΜ.
Αποφεύγει βέβαια να εξηγήσει γιατί η κυβέρνηση Ράλλη έδρασε έτσι.
Ξύπνησε ένα πρωί ο Ράλλης και στα καλά καθούμενα στράφηκε κατά των προσφύγων;
Ή μήπως είχε προηγούμενα μαζί τους και βρήκε την ευκαιρία να βγάλει τα απωθημένα του σε βάρος τους;
Προφανώς όχι. Αυτά είναι αστεία πράματα.
Απλά, η υπερεκπροσώπηση του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ στις προσφυγικές γειτονιές (την οποία ο ίδιος ο Χραραλαμπίδης είχε εξηγήσει αρκετά ικανοποιητικά στην αρχή του άρθρου του) εκ των πραγμάτων καθιστούσε τις κατοχικές αρχές εξαιρετικά καχύποπτες απέναντι στους κατοίκων αυτών των περιοχών.
Το πρόβλημα λοιπόν δεν ήταν ότι ήταν πρόσφυγες.
Το πρόβλημα ήταν ότι μεγάλο μέρος των προσφύγων ήταν φιλο-εαμικοί.
Ο εχθρός δεν ήταν οι πρόσφυγες. Ο εχθρός ήταν το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, δηλαδή το ΚΚΕ.
Παρακάτω ο συγγραφέας συνεχίζει στο ίδιο μήκος κύματος:
Και εδώ αποφεύγει να πεί τον λόγο που οι προσφυγικές συνοικίες βρίσκονταν στο επίκεντρο της αντιεαμικής δράσης των σωμάτων ασφαλείας.
Ο λόγος φυσικά ήταν ο φιλο-εαμικός προσανατολισμός σημαντικού ποσοστού των προσφύγων.
Ο Χαραλαμπίδης απλά παραθέτει το γεγονός δίχως ερμηνεία, κάτι όχι ιδιαίτερα συνηθισμένο (για να το πούμε κομψά) για ιστορικό.
Στο τέλος ισχυρίζεται ότι μετά από αυτά τα μπλόκα πολλοί κάτοικοι των προσφυγικών περιοχών εντάχθηκαν στις εαμικές οργανώσεις είτε για λόγους προστασίας είτε για λόγους εκδίκησης.
Αναμφίβολα πρόκειται περί λογικού ισχυρισμού.
Την ταραγμένη κατοχική περίοδο, τα κριτήρια ένταξης στο ένα ή το άλλο στρατόπεδο δεν ήταν αποκλειστικά πολιτικά ή πατριωτικά (με όποιον τρόπο τέλοσπάντων αντιλαμβανόταν ο καθένας την αγάπη προς την Πατρίδα) αλλά εν πολλοίς είχαν να κάνουν και με τα ζητήματα της προστασίας ή της εκδίκησης, ή ακόμα και του ξεκαθαρίσματος προσωπικών διαφορών.
Αυτό φυσικά δεν ίσχυε μόνο για τους πληγέντες απ΄τα μπλόκα των κατοχικών αρχών που αντιδρούσαν εντασσόμενοι στο ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, αλλά και για τους πληγέντες απ΄την δράση του ΕΛΑΣ και της ΟΠΛΑ που με την σειρά τους αντιδρούσαν εντασσόμενοι στα Τάγματα Ασφαλείας κυρίως στην επαρχία.
Είναι σίγουρο ότι τόσο οι μεν όσο και οι δε διατηρούσαν το δικαίωμα στην προστασία και στην εκδίκηση. Καλώς ή κακώς, έτσι είναι ο πόλεμος.
Αυτό που δεν είναι καθόλου σίγουρο είναι το αν ο Χαραλαμπίδης και οι συν αυτώ αναγνωρίζουν το δικαίωμα της προστασίας και της εκδίκησης στα θύματα του ΕΛΑΣ και της ΟΠΛΑ...
Δυστυχώς η αριστερά έχει αποδείξει κατ'επανάληψη ότι δεν σέβεται ούτε τα θύματα ούτε τους αγωνιστές της άλλης όχθης.
Και όποιος δεν σέβεται τον εχθρό του, μοιραία δεν σέβεται ούτε τον εαυτό του, και καταλήγει στον σκουπιδοτενεκέ της Ιστορίας...
Ο Χαραλαμπίδης ανήκει στην νεότερη γενιά των αριστερών ιστορικών (όπως π.χ. ο Χανδρινός) που φιλοδοξούν να πάρουν την σκυτάλη απ΄τους προκατόχους τους. Προς το παρόν, δεν θα κάνουμε ευρύτερη κριτική στο συγγραφικό του έργο παρά μόνο θα αρκεστούμε σε κάποιες παρατηρήσεις στο προαναφερθέν άρθρο του.
Αρχικά ο Χαραλαμπίδης προαπαθεί να εξηγήσει τους λόγους που το ΕΑΜ απέκτησε μεγάλη επιρροή στις προσφυγικές συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Παρά το ότι αποφεύγει να αναφέρει τα αθέμιτα, σύμφωνα με πολλές πηγές, μέσα που οι κομμουνιστές μετήλθαν για να ελέγξουν τα συσσίτια (των οποίων ο έλεγχος παρείχε σημαντικά πλεονεκτήματα στην οργάνωση που θα τον αποκτούσε) εντούτοις η συλλογιστική του έχει λογική βάση.
Στο τελευταίο τμήμα του άρθρου του όμως κάνει επιλεκτικές αναφορές στα ιστορικά γεγονότα.
Γράφει:
"Πέρα από τον αγώνα για την επιβίωση, ακόμη μια από τις βασικές αιτίες που οδήγησαν στη μαζική ένταξη των προσφύγων στο ΕΑΜ ήταν η στοχοποίηση των προσφυγικών συνοικιών από την τελευταία κυβέρνηση δωσιλόγων του Ιωάννη Ράλλη."
Ισχυρίζεται ότι ο Ράλλης στοχοποίησε τους πρόσφυγες, και αυτό μοιραία οδήγησε τους τελευταίους στις τάξεις του ΕΑΜ.
Αποφεύγει βέβαια να εξηγήσει γιατί η κυβέρνηση Ράλλη έδρασε έτσι.
Ξύπνησε ένα πρωί ο Ράλλης και στα καλά καθούμενα στράφηκε κατά των προσφύγων;
Ή μήπως είχε προηγούμενα μαζί τους και βρήκε την ευκαιρία να βγάλει τα απωθημένα του σε βάρος τους;
Προφανώς όχι. Αυτά είναι αστεία πράματα.
Απλά, η υπερεκπροσώπηση του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ στις προσφυγικές γειτονιές (την οποία ο ίδιος ο Χραραλαμπίδης είχε εξηγήσει αρκετά ικανοποιητικά στην αρχή του άρθρου του) εκ των πραγμάτων καθιστούσε τις κατοχικές αρχές εξαιρετικά καχύποπτες απέναντι στους κατοίκων αυτών των περιοχών.
Το πρόβλημα λοιπόν δεν ήταν ότι ήταν πρόσφυγες.
Το πρόβλημα ήταν ότι μεγάλο μέρος των προσφύγων ήταν φιλο-εαμικοί.
Ο εχθρός δεν ήταν οι πρόσφυγες. Ο εχθρός ήταν το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, δηλαδή το ΚΚΕ.
Παρακάτω ο συγγραφέας συνεχίζει στο ίδιο μήκος κύματος:
"Η πολιτισμική
γεωγραφία των μπλόκων, η οποία καταδεικνύει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο
ότι οι προσφυγικές συνοικίες βρίσκονταν στο επίκεντρο της αντιΕΑΜικής δράσης
των Σωμάτων Ασφαλείας, ώθησε τους κατοίκους τους, είτε για λόγους προστασίας
είτε για λόγους εκδίκησης, σε μαζική ένταξη στις ΕΑΜικές οργανώσεις."
Ο λόγος φυσικά ήταν ο φιλο-εαμικός προσανατολισμός σημαντικού ποσοστού των προσφύγων.
Ο Χαραλαμπίδης απλά παραθέτει το γεγονός δίχως ερμηνεία, κάτι όχι ιδιαίτερα συνηθισμένο (για να το πούμε κομψά) για ιστορικό.
Στο τέλος ισχυρίζεται ότι μετά από αυτά τα μπλόκα πολλοί κάτοικοι των προσφυγικών περιοχών εντάχθηκαν στις εαμικές οργανώσεις είτε για λόγους προστασίας είτε για λόγους εκδίκησης.
Αναμφίβολα πρόκειται περί λογικού ισχυρισμού.
Την ταραγμένη κατοχική περίοδο, τα κριτήρια ένταξης στο ένα ή το άλλο στρατόπεδο δεν ήταν αποκλειστικά πολιτικά ή πατριωτικά (με όποιον τρόπο τέλοσπάντων αντιλαμβανόταν ο καθένας την αγάπη προς την Πατρίδα) αλλά εν πολλοίς είχαν να κάνουν και με τα ζητήματα της προστασίας ή της εκδίκησης, ή ακόμα και του ξεκαθαρίσματος προσωπικών διαφορών.
Αυτό φυσικά δεν ίσχυε μόνο για τους πληγέντες απ΄τα μπλόκα των κατοχικών αρχών που αντιδρούσαν εντασσόμενοι στο ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, αλλά και για τους πληγέντες απ΄την δράση του ΕΛΑΣ και της ΟΠΛΑ που με την σειρά τους αντιδρούσαν εντασσόμενοι στα Τάγματα Ασφαλείας κυρίως στην επαρχία.
Είναι σίγουρο ότι τόσο οι μεν όσο και οι δε διατηρούσαν το δικαίωμα στην προστασία και στην εκδίκηση. Καλώς ή κακώς, έτσι είναι ο πόλεμος.
Αυτό που δεν είναι καθόλου σίγουρο είναι το αν ο Χαραλαμπίδης και οι συν αυτώ αναγνωρίζουν το δικαίωμα της προστασίας και της εκδίκησης στα θύματα του ΕΛΑΣ και της ΟΠΛΑ...
Δυστυχώς η αριστερά έχει αποδείξει κατ'επανάληψη ότι δεν σέβεται ούτε τα θύματα ούτε τους αγωνιστές της άλλης όχθης.
Και όποιος δεν σέβεται τον εχθρό του, μοιραία δεν σέβεται ούτε τον εαυτό του, και καταλήγει στον σκουπιδοτενεκέ της Ιστορίας...
Μηπως η ενταξη των προσφυγικων πληθυσμων εχει σχεση και με την γεωγραφια. η πλειοψηφια των προσφυγων κατοικουσε σε συνοικιες εξω απο το κεντρο δηλαδη σε περιοχες που δεν ελεγχαν οι κατοχικες αρχες. παντως για την καισαριανη που θεωρειτε ως προπυργιο του εαμ ο χαραλαμπιδης στο βιβλιο του δινει ποσοστο ενταξης στο εαμ στο τελος της κατοχης γυρω στο 30%
ΑπάντησηΔιαγραφήτα μπλοκα των γερμανων ειχαν μαλλον σαν κυριο στοχο να προκαλεσουν χαος και εμφυλιο πολεμο μετα την αποχωρηση τους
Οι προσφυγες δεν προσεχωρησαν επι κατοχης στο ΕΑΜ.Πολλοι ηδη ηταν στο ΚΚΕ απο τοτε που εφυγε απο την μεση ο βενιζελος απο το 1936 δηλαδη.Εφυγε ο βενιζελος μισουσαν την ..δεξια αρα πηγαν στο ΚΚΕ.Αυτο που θα σας πω το εγραψε ενας μεγαλος αγγλος κοινωνιολογος (δεν θυμαμαι το ονομα του)λιαν νωρις.Ειχε πει οτι μετα την καταστροφη που τους εφερε την Ελλαδα επειδη θεωρουσαν ως υπευθυνος τους παλαιοελλαδιτεςς Τους ΜΙΣΟΥΣΑΝ και προεβλεψε ο αγγλος αυτος ( οι ελληνες ακομα και τωρα δεν τολμουν να πουν την αληθεια) οτι αυτοι οι προσφυγες επι σειρα ετων θα ειναι παραγων ασταθειας.Μην ξεχναμε οτι αυτοι ηταν νοικοκυρηδες στον τοπο τους και τα εχασαν ολα και για την καταντια τους θεωρησαν υπευθυνο το ελληνικο κρατος του βασιληα και το εκμεταλευτηκε η Βενιζελικη προπαγανδα και ψηφιζαν μαζικα βενιζελο μεχρι το 1935.Εξελιπεν ο βενιζελος και πηγαν μαζικα στο ΚΚΕ.Τα στελεχη του ΚΚΕ ηταν σχεδον στο συνολο τους εξωελλαδικα .ζαχαριαδης,βαφειαδης ,Ιωαννιδης ,οι δολοφονοι στα Δεκεμβριανα κτλ.Επιθης μισουσαν τους Ελληνες και οι Αρμενιοι.Αν διαβασετε αρχεια της εποχης (οχι κομμουνιστικα αυτα δεν εχουν καμμια αξια)θα δειτε του λογου το αληθες.Στην κατοχη οι αρμενιοι και οι Μικρασιατες βρηκαν ευκαιρια να εκδηκηθουν τους ..δεξιους.τα περι εθνικης αντιστασης κτλ απλως ειναι κουραφεξαλα εμποεθων ιστοριων που θελουν να δικαιολογησουν τα εγκληματα.πχ οι Μικρασιτες δολοφονοι της Παπαδακη εκαν οτι εκανα για λογους ...εθνικης αντιστασης;;;Αν διαβασετε και τις μαχες των δεκεμβριανων του 1944 θα δειτε οτι τα προπυργια του ΚΚΕ στην αθηνα καισαριανη,Δουργουτη ,νικαια κτλ ηταν αποθηκες κλοπιμαιων.για ποια εθνικη αντισταση μιλαμε;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσον αφορα για τα μπλοκα.Θα μπω κατ αρχην στην απλη λογικη.Ειμαστε 5 -6 ατομα παρανομοι σε ενα κλειστο κυκλο γεματο μυστικοτητα με διαφορα ψευδωνυμα καπετανεων ΠΟΥ ΟΥΔΕΙΣ γνωριζει ποιο προσωπο κρυβεται κατω απο το καθε ψευδωνυμο.Και ξαφνικα σε ενα μπλοκο εμφανιζεται ενας κουκουλοφορος και λεει αυτος ειναι ο καπεταν ταδε κτλ.Που θα παει το μυαλο σας;;; Οτι ειναι καποιος που ΓΝΩΡΙΖΕΙ καλα τα πραγματα αρα εκ των εσω!!! Επι πλεον συχνα αναφερεται οτι οι γερμανοι τουφεκισαν καποιους κουκουλοφορους.Αυτοι που τους πηγαν για να τους θαψουν δεν ειχαν την περιεργεια να βγαλουν τις κουκουλες να δουν ποιοι κρυβοταν απο κατω;;Αν ηταν Ελληνες δεξιοι γιατι δεν το ελεγαν τοτε;; Αλλα σημερα γενικα και αοριστα λενε για δεξιους κτλ.Λοιπον Στην Νικαια οι κουκουλοφοι ηταν δυο σε ενα μπλοκο του Αυγουστου.Ενας λεγοταν Μπαντρωνης που συχνα παραμορφωνουν λιγακι το ονομα του οι ...ισιορικοι και ΟΥΔΕΙΣ λεει οτι ηταν κομμουνιστικο στελεχος της περιοχης.Οι κομμουνστες εχουν μεσα στην φυση τους να προδιδουν ο ενας τον αλλον.Ξερετε οτι στο ΚΚΕ υπαρχει η κομματικη επαγρυπνηση(εγραψε νομιζω και ενα σχετικο βιβλιο ο Ανδρουλακης) για να μην μπουν <>.Ετσι ο καθε συντροφος προδιδει στον επαγρυπνητη ακομα και σημερα τα παντα για τον συντροφο του και αν δεν ειναι κομματικη η συμπεριφορα του εχει κυρωσεις κτλ που τοτε εφταναν μεχρι την δολοφονια!!.Εσεις τι λετε;; Ενα ατομο που εχει στο αιμα του να καρφωνει τον συντροφο του, που κανει παρεα θα εχει ηθικο προβλημα να τον ξανακαρφωσει οταν θα στριμωχτει λιγακι οπως πχ επι κατοχης να του δωσουν μια κονσερβα παραπανω;; Μεχρι τοτε καρφωνε ανευ ανταλλαγματος για το κομμα τον συντροφο του, τωρα θα τον καρφωσει για να δωσει λιγο φαγητο στα παιδα του.Θα το κανει και πολυ πο ευκολα απο οτι ενας αλλος κοινος θνητος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω μία ένσταση σε αυτό που λες για τους πρόσφυγες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι γεγονός ότι στις προσφυγογειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, το ΕΑΜ είχε απήχηση.
Αυτό όμως ο κανόνας δεν ίσχυε για τους πρόσφυγες που είχαν εγκατασταθεί στην επαρχία της βόρειας Ελλάδας. Τα προσφυγικά χωριά της Κοζάνης, του Κιλκίς, της Πιερίας, της Εορδαίας, της Νιγρίτας, της Δράμας κτλ, από προπύργια του βενιζελισμού μετετράπησαν σε αντικομμουνιστικά προπύργια κατά την Κατοχή.
Αυτό βέβαια ίσχυε κυρίως για τους Πόντιους εκ Σαμψούντας (δυτικός Πόντος) που ήταν και οι πλέον μάχιμοι και θρησκευόμενοι.
Αντιθέτως, οι Πόντιοι εκ Καυκάσου ήταν προσκείμενοι στο ΕΑΜ.
Εχεις δικιο.το κειμενο μου σχετικα με τους προσφυγες ειναι ελλιπες διοτι δεν αναφερθηκα για ολους τους εν Ελλαδι προσφυγες.Αναφερθηκα μονον για αυτους της Αττικης.Οι καυκασιοι της Βορειου Ελλαδος παρολο που υπεφεραν απο τους κομμουνιστες της Ρωσσιας ηταν κομμουνιστες για αυτο πηγαν ομαδικα στο ΕΑΜ.Ενω οι τουρκοφωνοι ποντιοι εκ Μπαφρας ειδικα μπαφραληδες ηταν καργα εθνικιστες και φυσικα αντοκομμουνιστες
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα. Το βιβλίο του Μενέλαου Χαραλαμπίδη «Η εμπειρία της Κατοχής και της Αντίστασης στην Αθήνα» θεωρείς ότι είναι αξιόλογο για να μελετηθεί; Και κάτι ακόμα, κάποιο βιβλίο που να γράφει με αντικειμενική ματιά, χωρίς ιδεοληψίες, για τα «μπλόκα» και υπάρχει;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο και να κάνει εντύπωση το έργο του ακροαριστερού (στο παρελθόν είχε συμμετάσχει ως ομιλητής σε εκδηλώσεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ) Ιάσονα Χανδρινού για την ΟΠΛΑ, είναι μία εξαιρετική πηγή. Αναφέρεται και στα μπλόκα, όπου μιλάει σαφώς για τον ρόλο κάποιον πρώην οπλατζήδων σε ρόλο καταδότη.
Διαγραφή